29 marca 2013

Widgets


Dnia wczorajszego, tj. czwartek 28.03, miałem okazję zawitać na "prelekcji" Profesora Radosława Siedlińskiego (uczącego na PJWSTK) organizowanej przez instytut kultury ambasady Japonii na temat - "Skąd się wzięła Czarodziejka z Księżyca...?" Czy podobało mi się? Zapewne. Jak każdemu fanowi mangi i anime, gdy słyszy piękne słowa o jego "hobby". Gorzej, że nie wszyscy muszą nimi być.

Jak już wspomniałem, wykład ten (sądząc po długości mogę to nazwać i wykładem) miał w skrócie przybliżyć zjawisko popularności M&A na świecie. Otóż nie do końca to się według mnie udało.

Na początku znów wspomnę, że mi osobiście prelekcja ta się podobała. Problem w tym, że Pan Siedliński od początku założył, że większość osób na sali to osoby które zna. Np. ze szkoły czy z zajęć, więc nie będzie problemem gdy będzie rzucał przykładami ze świata M&A. Przykładami, które w 100% są zrozumiałe dla otaku. Gorzej dla tych, którzy nimi nie są. Ci zapewne nie zrozumieli połowy rzeczy jakie usłyszeli. Natomiast druga połowa mogła być nadzwyczaj dla nich oczywista (mam taką nadzieję, że fakty historyczne takie jak rozwój gospodarczy Japonii po II w.ś. to oczywista oczywistość). No cóż, mam nadzieję że się mylę.

A czego ciekawego się dowiedziałem? Osobiście to w ciągu tych dwóch godzin niczego nowego.
Manga jako produkt eksportowy Japonii to temat, który już od dawna podkreślałem w wielu artykułach, listach, czy postach na różnych forach (brzmi to jakbym był nawiedzony...). Miło, że w końcu znalazł się ktoś kto podziela te podejście (choć nie ze wszystkim się zgodzę - m.in. z tezą że po latach 80-tych nic nowego nie wymyślono, a GIS, Trigun czy seria monogatari?). No i oczywiście były wykresy i dane statystyczne. Kochamy wykresy, no nie (humaniści)?

Na koniec wspomnę tylko, że był to ostatni wykład z cyklu, organizowany przez instytut kultury Japonii . Szkoda, że to już koniec cyklu (8 spotkań? czy to nie za mało by ogarnąć tak wielką kulturę?). I wielka szkoda, że znów, w tak małym gronie.

A i jeśli daliście się nabrać na tytuł z Czarodziejką z Księżyca, to witam w klubie. Nadal nie wiem skąd się u nas wzięła(oczywiście że wiem, ale nie z wykładu). Na obronę powiem, że była poruszona kwestia polskiego fandomu.


Edit1 - Chyba wiem dlaczego mi się spodobało wystąpienie Pana Siedlińskiego. Otóż poczułem się jak na panelu podczas konwentu. Wszyscy używamy podobnego aparatu pojęciowego, mamy podobną wiedzę i jesteśmy w swoim gronie. Coś na zasadzie - od fanów, dla fanów.

Panel o popularności mangi, czyli skąd się u nas wzięła czarodziejka z księżyca

  • Uploaded by: Unknown
  • Views:
  • Category: ,
  • Share

    2 komentarze:

    1. Ja nie miałam okazji się pokazać na żadnym z tych 8 spotkań, szkoda :(

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Spokojnie, będzie kolejny cykl spotkań. Mam tylko nadzieję, że będzie więcej miejsc, bo były takie sytuacje że na listach były tłumy a później połowa sali była pusta. A szkoda!

        Usuń

     
    Copyright © gorky blog | Designed by Templateism.com | WPResearcher.com